دومینو ، لکودومینو ، فواید آموزش دومینو به کودکان

دومینو ، لکودومینو ، فواید آموزش دومینو به کودکان


خلاقیت، توانایی و ظرفیت فرد برای تولید ایده ها، آثار و محصولات نو و ابتکاری می باشد.

رشد و پرورش  خلاقیت موجب می شود که فرد با شرایط و موقعیت های محیطی به گونه ای غیر معمول ولی مفید، سازگاری و انطباق پیدا کند.

به عقیده برخی از صاحب نظران از جمله رانکو، آلبرت و استرنبرگ، خلاقیت ضمن داشتن توانایی های استدلالی در درون خویش با تخیل و واگرایی همراه است. همچنین براساس دیدگاه گیلفورد، تفکر واگرا یا به عبارتی تفکر خلاق شامل سه بعد سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار است.

سیالی به معنای سرعت بیان و تولید هرچه بیشتر مفاهیم، جملات و ایده هاست.

انعطاف پذیری به معنای انتقال از طبقه ای از پاسخ ها به طبقه ای دیگر است.

ابتکار به معنای دورشدن از امور رایج و واضح یا قطع رابطه با تفکر مبتنی بر عادت است.

نقش خانواده در خلاقیت کودکان

يكي از مهم ترین عوامل رشد و پرورش خلاقيت در  کودکان، خانواده می باشد. از آنجایی که حساس ترین مراحل رشد خلاقیت در بستر خانواده و محیط آن شکل می گیرد، لذا روش های تربیت فرزند و سبک های فرزندپروری در رشد و شکوفایی خلاقیت فرزندان نقشی بسیار مهم و تعیین کننده ایفا می کند.

این نقش به نحوی مهم است که میتواند باعث شکوفایی و یا بالعکس محو خلاقیت در فرزندان شود.

در واقع میتوان گفت، والدين از طريق درگير شدن در فعاليتهاي خلاق كودك در رشد و شکوفایی خلاقيت او سهيم هستند. والدین میبایست فرصت لازم و کافی را براي پرسش و پاسخ، كنجكاوي و كشف و شهود محيط اطراف، به كودكان خود بدهند و هرگز آنان را محدود نکنند.

پرورش تفکر خلاق در کودکان

کودکان سرشار از خلاقیت اند. مانند هر چیز دیگر، بزرگ‌ترها باید تفکر خلاق کودکان را هدایت کنند.

تشویق به تولید و خلق ایده های جدید، توانایی تفکر خلاق را درکودکان افزایش داده و انگیزه و اشتیاق او را برای یادگیری عمیق بالا می برد و بدین نحو میتوان کودک را به تفکر واگرا تشویق نمود.

زمانی که به کودک بیاموزیم که شک و ابهام در هرچیزی، ترسناک نیست، مهارت تفکر در او قدرت بیشتر گرفته و خلاقیت در او بروز پیدا خواهد کرد.

ویژگی های کودکان خلاق

توجه و تمرکز بالا در شنیدن، دیدن و انجام کارها

توجه به جزئیات هر چیز در محیط اطراف

بررسی منابع و اطلاعات متعدد در اطراف

کشف و شهود و وارسی در محیط

داشتن حس کنجکاوی بالا

جسارت کلامی و گفتاری بالا

پرسیدن سوالات غیرمعمول و غیرمنتظره

 

در پایان میتوان گفت که رشد و پرورش خلاقیت در کودکان، این امکان را به آنان خواهد داد تا به ابراز وجود بپردازند. خلاقیت آنها نشانگر شخصیت و اصالت آنهاست. همچنین فعالیت های خلاقانه، باعث ایجاد  فرصت هایی برای حل مسئله و آزمایش ایده های جدید خواهد شد. در واقع، کودکانی که به طور مرتب از خلاقیت خود استفاده می کنند، بهتر می توانند خود و دنیای پیرامون شان را درک کرده و  توسعه تفکر خلاقانه، تقویت و رشد آنان را در ابعاد عاطفی، اجتماعی و شناختی در پی خواهد داشت.

 

رشد و پرورش خلاقیت در کودکان
 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *