دومینوی شهرستان گلوگاه

در سال های اخیر، نظریه هوش های چندگانه گاردنر  و کاربرد آن در آموزش، توانسته است شرایط رشد و پیشرفت مناسبی را در یادگیری دانش آموزان فراهم کند. این مسئله باعث افزایش میزان مشارکت والدین و معلمان در فرآیند آموزش نیز گردیده است.

توجه به آموزش و پرورش با توجه به رویکردهای جدید که باعث افزایش میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گردیده، همواره مورد توجه همگان بوده است. از این رو، نظریه های متعددی به این مسئله پرداخته اند که یکی از آنها نظریه هوش های چندگانه گاردنر می باشد.

اصل و اساس این نظریه بر پایه شناسایی و پرورش تمامی قابلیت های انسانی است. نظریه هوش های چندگانه برای نخستین بار توسط هوارد گاردنر در سال 1983، مطرح گردید.

دیدگاه گاردنر درباره هوش

گاردنر(1993 و 1995)، هوش را ناشی از تفاوت های فردی دانسته و معتقد است هوش را نمی توان به صورت کلی اندازه گیری کرد، بلکه به صورت بخش های مشخص قابل اندازه گیری می باشد. براین اساس وی هوش را به انواع زیر تقسیم بندی کرد:

1-هوش بدنی- جنبشی

2- هوش بین فردی

3- هوش کلامی- زبانی

4- هوش درون فردی

5- هوش منطقی- ریاضی

6- هوش تجسمی-فضایی

7- هوش موسیقایی

8- هوش طبیعت گرایی

گاردنر، بعدها و در خلال مطالعات خود هوش معنوی یا وجودشناسی را نیز به این لیست اضافه کرد.

شریفی(1384)، بیان داشت که نظریه هوش های چندگانه گاردنر به عنوان ابزار قدرتمندی برای کمک به دستیابی به اهداف آموزشی مورد استفاده قرار گرفته و در جهت اصلاح روش های آموزش و بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری توانسته به دغدغه های مربیان و کارشناسان آموزش و پرورش در دهه های اخیر پاسخ مثبت داده و آنها را به شکل موثری در اجرای برنامه های درسی یاری رسانده است.

 

کاربرد هوش های چندگانه گاردنر در مدارس

گاردنر، نظریه سنتی هوش را مورد انتقاد قرار داده و معتقد بود که آنها تمامی توانایی های انسان را در بر نمی گیرند. او به این مسئله اشاره دارد که انسان ها دارای تمام این هوش ها بوده ولی ترکیب این هوش ها در میان افراد مختلف متفاوت است. به این معنی که ممکن است فردی در هوش بین فردی قوی باشد و دیگری در هوش تجسمی-فضایی.

با استفاده از این نظریه، متخصصان حوزه تعلیم و تربیت وظیفه ی شناخت استعدادها و توانایی های دانش آموزان و در وهله بعدی مناسب سازی روش های آموزش و تدریس برای آنان براساس رویکردهای جدید را بر عهده دارند.

تئوری هوش های چندگانه گاردنر، میتواند باعث 1- پرورش قدرت یادگیری و افزایش میزان حل مسئله و خلاقیت در افراد می شود.

2- این نظریه فرصت هایی را برای یادگیری صحیح  براساس نیازها، علایق، استعدادها و توانایی های دانش آموزان فراهم می سازد.

3- مشارکت والدین و معلمان و تعامل بیشتر بین آنان در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی افزایش می یابد.

 

 

با توجه به موارد ذکر شده و لزوم توجه به امر آموزش و یادگیری دانش آموزی، لکوایران در راستای اهداف پژوهش محور خود که بر پایه تئوری مزرعه فکر و هوش های چندگانه گاردنر صورت گرفته، گام برداشته است. بر این اساس، شرکت لکو، رشته های متعدد و جذابی را به صورت دوره های آموزشی حضوری و مجازی و برای گروه های سنی مختلف فراهم و اقدام به برگزاری آن کرده است.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت لکو به نشانی Leco.ir  و یا باشماره 26323611-021 تماس حاصل نمایید.

 لکوایران

لکوایران

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *