یادگیری چرتکه و تاثیر آن بر افزایش تمرکز

تا کنون سعی کرده‌اید بفهمید که چرا مغز مهمترین و جالب ترین بخش بدن انسان است و چگونه باعث افزایش تمرکز می شود؟
اینجا چند حقیقت جالب درباره مغز انسان که حتما برای شما جالب خواهد بود، آورده شده است.
مغز به دو قسمت تقسیم شده است: نیم کره چپ که مسئول تفکر منطقی ، و نیم‌کره راست یا مغز آنالوگ که بیشتر خلاق ، تخیل گرا و بصری است. ما وقتی دو نیم‌کره مغزمان با هم هماهنگ هستند، کاملا موثر کار می کنیم.

برای این منظور نیاز است که مغز را فعال کنیم. اما سوالی که به وجود می‌آید این است که چگونه؟ خب جواب آن یادگیری چرتکه است.

مطالعات اخیر نشان داده است که یادگیری محاسبات ذهنی چرتکه  در پیشرفت و فعال نمودن مغز موثر است. شروع یادگیری و آموزش چرتکه، هرچه از سنین پایین‌تر آغاز شود، در فعال سازی مغز کودکان مفیدتر است. هدف از این کار رشد ذهنی کودکان، افزایش تمرکز، خوب گوش دادن، تصویر سازی اعداد در ذهن به شیوه صحیح و منطقی است.

کودکان در حال تمرین با چرتکه در مقایسه با کودکانی که از محاسبات چرتکه‌ای غافلند، دقیقتر و خودجوش‌ترند.

چگونه یادگیری چرتکه به رشد و فعال سازی مغز کمک می کند:

برای بهبود یا فعال سازی یک بخش یدن، ساده‌ترین چیز بیشتر کار کردن با آن بخش است. چون مغز یک ارگان داخلی است، محاسبات ذهنی بهترین ورزش برای آن است.

به عنوان مثال کودکان وقتی از هر دودست برای حرکت‌دادن مهره‌های چرتکه استفاده می‌کنند، این کار سلول‌های نیم کره چپ ونیم کره راست را باهم تحریک می کند و در نتیجه، باعث رشد متعادل مغز و افزایش تمرکز می‌شود.

مفهوم تفکر در تصاویر به دانش‌آموز کمک می کند تا نه تنها در ریاضیات بلکه در موضوعات دیگر نیز بهتر عمل کند.

به طور کلی می توان تکنیک های آموزشی را به سه دسته تکنیک شنیداری،تکنیک دیداری و تکنیک تصویر سازی تقسیم کرد.

  فواید یادگیری محاسبات ذهنی(چرتکه):

1_زمانی که کودکان به مهره‌های چرتکه در حین محاسبه فکر می کنند، تفکر تجسمی آنها را تقویت می شود.
2_ همه دارای نعمت حافظه تصویری خوب نیستند ولی کودکان چرتکه برای داشتن چنین حافظه ای پرورش می‌یابند.
3_ در کلاس های چرتکه، ذهن کودکان برای حل مسائل حسابی،  با تصورکردن پرورش داده می‌شوند بنابراین قدرت تصور آنها افزایش می‌یابد.

به طور مثال فرض کنید شما و دوست تان دو عدد  موبایل یکسان دارید به این ترتیب که دوست تان تازه خریده ولی شما چند سالی است که آن را دارید.فرض کنید دوست شما در رابطه با مشکلی که گوشی اش دارد از شما سوال بپرسد.بی شک شما بدون معطلی و نگاه کردن، آن مشکل را بر طرف خواهید کرد زیرا چند سال با آن کار کرده اید و تمام قطعات گوشی در ذهن تان هست و تصویرسازی در ذهن شما شکل گرفته است.

در رابطه با چرتکه هم به همین صورت می باشد چرا که کودک با چند سال کارکردن، تصویر چرتکه را در ذهن خود ترسیم می کند و به راحتی عملیات را انجام می دهد.

کودکان علیرغم داشتن قدرت فهم خوب، باید چیزهای زیادی را بخاطر بسپارند. به این منظور باید مغز خود را فعال نگه دارند. راه‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد که یادگیری چرتکه بهترین آنهاست. یادگیری چرتکه فقط به بهبود ریاضیات شما کمک نمی کند بلکه به فعال کردن و صیقل دادن مغز شما نیز کمک می‌کند. استفاده از چرتکه به عنوان یک وسیله آموزشی منجر به درک بهتر و قدرت فهم بالاتری می‌شود.

چرتکه ذهنی

چرتکه ذهنی همان محاسبات ریاضی به صورت ذهنی می باشد، با این وسیله به سادگی می توان چهار عمل اصلی ریاضی که جمع، تفریق، ضرب و تقسیم است را انجام داد. از طریق این فن انجام محاسبات سرعت بسیاری یافت به شکلی که به صورت همزمان می توان مراحل انتزاعی و عینی را مورد توجه قرار داد.

فواید استفاده از چرتکه

چرتکه ذهنی به دانش آموز این امکان را می دهد که مفاهیم ریاضی و مهارت های محاسباتی را به درستی و به سرعت درک کند. همچنین باعث افزایش قدرت حل مسئله و تمرکز می گردد.

افزایش اشتیاق به شنیدن یکی از مهم ترین مواردی است که دانش آموز  با یادگیری چرتکه به آن دست می یابد. همین امر سبب پرورش دادن هر دو نیم کره ذهن و افزایش تمرکز می شود.  

با آموزش چرتکه به سادگی می توان کودکان را از شر بیماری های که در کهن‌سالی برخی از افراد به آن دچار می شوند در امان نگه داشت. محاسبات ذهنی یک منبع بی نهایت است که هیچ کامپیوتری توان مقابله با ذهن انسان را ندارد و چرتکه ذهنی باعث رشد این بخش از مغز می شود. از اصلی ترین اصولی که می توان با چرتکه به آن دست یافت، بالا رفتن ظرفیت حافظه به منظور بهبود یادگیری می باشد.

افزایش تمرکز در کودکان

برای آشنایی بیشتر با این رشته و مشاهده ویدیو مربوط به آن به لینک زیر در آپارات مراجعه نمایید:

لکوایران، با برخورداری از برترین و مجرب ترین مدرسین سراسر کشور، در جهت رشد و پرورش ذهنی و فکری دانش آموزان و با استفاده از رویکرد هوش های چندگانه گاردنر، سالهاست که به آموزش رشته هایی جذاب از جمله آموزش چرتکه با عنوان “لکومس” پرداخته است. همچنین بدلیل شرایط موجود، امکان ثبت نام آنلاین و حضور در کلاس ها بصورت مجازی برای تمامی دانش آموزان عزیز از سراسر کشور فراهم می باشد.

جهت ثبت نام در دوره های لکومس به لینک ثبت نام کشوری به نشانی www.leco.ir  مراجعه و یا  جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 26323611-021 تماس حاصل نمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *