خلاقیت کودک

راه های پرورش خلاقیت در کودکان

افزایش خلاقیت در کودکان باعث می شود که آنها هنگام روبه رو شدن با مشکلات و چالش های گوناگون از روش های مختلفی برای حل آنها بهره جویند.علاوه بر آن کودکی که خلاق است می تواند آثاری ارزشمند خلق کند.در سنین کودکی، والدین نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در پرورش خلاقیت کودک خود دارند و باید با آگاهی و صبر، روش ها و آموزش های لازم را برای پرورش خلاقیت کودک خود به کار گیرند.

 

پرورش خلاقیت کودک در چه سنی اهمیت بیشتری دارد؟

معمولا کودکان در سن ۵ سالگی به دلیل افزایش تمرکز، تکمیل زبان و تقویت مهارت های جسمی و فیزیکی، کودک به اوج تفکر خلاق می رسد.

بنابراین بسیار مهم است که والدین در این سن حساس برای پرورش خلاقیت کودکانشان سرمایه گذاری کرده و اقدامات لازم را جهت افزایش آن انجام دهند.

 

راه های افزایش خلاقیت در کودکان:

روش های بسیاری برای پرورش خلاقیت کودکان وجود دارد و خیلی از آنها بستگی به توانایی های کودک دارد.بنابراین لازم است که والدین  با روان شناس کودک در ارتباط باشند تا استعدادها و روش های منحصر به فرد کودک را کشف کرده و بهترین مسیر را برای افزایش خلاقیت کودک کشف کنند.

 

از جمله کارهایی که باعث کمک به افزایش خلاقیت کودکان می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بگذارید کودک اشتباه کند!

اگر کودک شما بعد از هر اشتباه ناامید شد و یا احساس شکست کرد، با او برای تغییر نتیجه صحبت کنید و به او بگویید که اشتباه او قابل جبران است ولی خودتان آن اشتباه را اصلاح نکنید و فقط او را راهنمایی کنید تا حس کنجکاوی او سرکوب نشود.

  • او را تشویق کنید.

هر اقدام مثبت و تلاش کودک خود را تحسین کنید و از یاد نبرید که پاداش های کلامی تاثیر بسیاری دارند.سعی کنید با دیدن اتفاقات خلاقانه توسط کودک،(هرچند کوچک) او را تشویق کنید و گاهی به او جایزه نیز بدهید.

  • الگوی خلاقیت فرزند خود باشید.

کودکان از والدین خود یاد می گیرند و اقدامات شما را تقلید می کنند.بنابراین شما به عنوان الگوی کودک باید خلاق باشید و به کارهای خلاقانه ی کودک خود فکر کنید و از او بخواهید این کارها را انجام دهد.

  • برای فرزند خود وقت بگذارید.

میدانیم که بازی کردن دنیای کودکان است و در بازی است که کودک یاد می گیرد و دنیای خود را می سازد.پس باید در طول روز وقتی را برای بازی با کودک خود اختصاص دهید و صبوری پیشه کنید‌ و برای بازی کودک خود و بروز کارهای خلاقانه ی او، ارزش قائل شوید.

  • به فرزندتان حق انتخاب بدهید.

اجازه بدهید که‌کودکتان خودش فکر کند و ترس از انتخابش حتی به اشتباه، نداشته باشد.بگذارید غذا، لباس، اسباب بازی و .. را خودش انتخاب کند‌.البته ایجاد کمی محدودیت نیز برای کودک لازم است.اگر کودک شما همه چیز را با هم می خواهد، باید انتخاب های او را محدود کنید و از او بخواهید از بین آنها انتخاب کند.

  • با تخیلات کودک خود همراه شوید.

معمولا اکثر کودکان پیش از رفتن به مدرسه، دوستان و دنیای تخیلی خود را دارند.قوه تخیل یکی از توانایی های کودک است.بنابراین شما به عنوان پدر و مادر، باید این ویژگی کودک را جدی گرفته و‌ با او همراه شوید.مثلا با دوستان خیالی او صحبت‌ کنید، در دنیای خیالی او قرار بگیرید و تا زمانی که خطری او را تهدید نمی کند، با او همراهی کنید.

  • به انتخاب اسباب بازی های ‌کودک اهمیت دهید.

هرچه این اسباب بازی ها متنوع تر و خلاقانه تر باشند، آینده کودک سالم تر است! مثلا پسران می توانند عروسک و دختران نیز بازی با ماشین را تجربه کنند.این که دختران فقط مادری و خانه داری و پسران فقط رانندگی، تیراندازی و .. را تجربه کنند، در آینده خلاقیت آنها رشد نمی یابد.

  • استفاده از تلویزیون و بازی های کامپیوتری را محدود کنید.

می دانیم که امروزه متاسفانه  استفاده از این ابزار در کودکان بسیار گسترده شده است.بنابراین باید نحوه و میزان استفاده از این وسایل مدیریت شود.البته بازی های رایانه ای تا حدی به افزایش  خلاقیت کودکان کمک می کنند اما نباید از بازی های فیزیکی بیشتر و جذاب تر به نظر آیند.عواملی مانند پرخاشگری، انزوا، آسیب های جسمی، ضعیفی چشم و .. از مضرات استفاده ی بیش از حد از این وسایل می باشد.

  • اجازه دهید کودک در جمع بازی کند.

تمایل به تنها بودن در کودک نشانه ی خوبی نیست.مخصوصا که برخی والدین به دلایل ترس و حساسیت های بیش از حد، کودک خود را از جمع هم سالان خود دور نگه می دارند.

بازی در جمع بسیار مفید است و مهارت های ارتباطی کودک را تقویت می کند.برای مثال نحوه ارتباط با دیگران، مفهوم نوبت، رعایت حقوق دیگری، از خود گذشتگی و کار جمعی از مهم ترین مزایای حضور و بازی در جمع می باشد.

  • قضاوت و مقایسه نکنید.

هر کودک دنیا،سلیقه و علایق منحصر به فرد خود را دارد.بنابراین هرگز او را با همسالان خود قضاوت نکنید‌.چرا که این کار پیامدهایی مثل کاهش اعتماد به نفس، محافظه کاری، احساس سرخوردگی و ضعف و دیگر عوامل آسیب زننده را در پی خواهد داشت.

پرورش خلاقیت در کودکان
راه های افزایش خلاقیت در کودکان و پرورش کودک خلاق

پرورش خلاقیت کودک بر عهده ی کیست؟

تمام مسئولیت ها ی تربیت فرزند، بر عهده والدین می باشد.اما ممکن است گاهی ندانید چه کاری درست و چه کاری غلط است.بنابراین به جای مشورت با افرادی که تجربه و تخصص مربوط به این کار را ندارند، بهتر است با کسانی که در این زمینه  آموزش دیده اند مشورت کنید و از آنها راهنمایی بخواهید.

در غیر این صورت کودک عزیزتان آسیب های روحی بدی خواهد خورد که گاهی نتایج آن جبران ناپذیر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *