هوش منطقی

هوش منطقی ریاضی گاردنر

ما در این مطلب قصد داریم هوش منطقی ریاضی را که یکی از مهم ترین هوش های 8 گانه از نظر هوارد گاردنر نیز هست را مورد بررسی قرار دهیم.

هوارد گاردنر، یکی از پژوهشگران حوزه هوش و استعداد می باشد. او هوش های دهگانه ای را معرفی کرد که می‌توان گفت جامع ترین دسته بندی هوش، همین طبقه بندی به شیوه وی است. یکی از همان هوش های دهگانه، هوش منطقی ریاضی است که امروزه بیشتر از آن به عنوان هوش ریاضی نام می‌برند. ما در این نوشته قصد داریم این هوش را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و راه هایی برای افزایش آن در کودکانتان پیشنهاد دهیم.

هوش منطقی ریاضی چیست ؟

در تعریف این هوش می توان گفت معمولاً زمانی که صحبت از هوش می‌شود و می‌گوییم “فلانی فرد باهوشیه!”، منظورمان همین هوش ریاضی فرد است.

در واقع تعریف آن به زبان ساده یعنی توانایی ذهن در حل مسئله و تفکرات منطقی. کودکانی که هوش منطقی بالایی دارند، معمولاً عاشق فکر کردن هستند و یا می‌خواهند روابط بین اشکال و اعداد مختلف را کشف کنند. به طور کلی این گونه‌ کودکان، برای حل مشکلات از روش های کاملاً منطقی استفاده می‌کنند و معمولاً بهترین نتایج را نیز می‌گیرند.

چه کسانی هوش ریاضی دارند ؟

کودکانی که دارای هوش منطقی بالایی هستند، معمولاً یک سری ویژگی های مشترکی دارند که آن ها را از دیگران متمایز می‌کند.این ویژگی ها عبارت اند از:

درک و حل مسائل ریاضی به آسانی

علاقه بسیار به اعداد و تبدیلات آن ها

درک صحیح اطلاعات پیچیده و سخت

علاقه به انجام آزمایش های علمی

علاقه مند به یافتن دلایل و علت های اتفاقات مختلف (رابطه علّی)

دوستدار نظم و ترتیب در جهان(استدلال خطی)

تقسیم چیزهای مختلف به اجزای کوچک(استدلال عینی)

علاقه مند به یافتن چیزهای عقلی و منطقی

حساسیت نسبت به قوانین و مقررات

دسته بندی منظم و هدفمند اشیا

شغل های مناسب افراد باهوش منطقی بالا عبارتند از:

مهندسی، برنامه نویسی، حسابداری، پژوهشگری، برنامه ریز مالی، مدرس ریاضی، فیزیکدان، شیمیدان، تحلیل گر، سرمایه گذاری، داروسازی و …

راه های افزایش هوش ریاضی

برای پرورش هوش منطقی ریاضی، راه های زیادی وجود دارد که در عین ساده بودن، بسیار کاربردی هستند. برخی از راه های تقویت این هوش عبارتند از:

حل مسائل ساده ریاضی به صورت ذهنی و بدون استفاده از ماشین حساب و کاغذ

حل مسائل ریاضی موجود در جامعه(مثل درصد فلان سهام یا بورس)

همفکری و نظر خواهی از کودک در حل مسائل و مشکلات خانوادگی و..

از کودک خود بخواهیم مسائل ریاضی که یاد گرفتند را به دوستان و پدر و مادر خود آموزش دهند.

مشاهده مطالب، فیلم و انیمیشن های علمی

از آن ها  بخواهیم برای همه چیز یک دلیل منطقی بیاورد.‌

می توانیم به کودک خود کمک کنیم برخی وسایل را کاملاً باز کند و اجزای آن ها را مشاهده کند.

کتاب خواندن

تست های هوش هم به شدت به خلاقیت و تقویت هوش منطقی کودک کمک می‌کند.

بازی و تقویت هوش منطقی

برای افزایش هوش ریاضی، علاوه بر راه هایی که پیش تر اشاره کردیم، بازی های مختلفی نیز وجود دارند که به تقویت این هوش در کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان هم می‌توانند کمک بسیاری کنند.

بازی هایی مثل:

حل معماهای مختلف

تکمیل کردن مکعب روبیک

شطرنج

چیدن قطعات پازل

حل سودوکو

دومینو و ..

راستی، بهترین زمان برای افزایش این هوش زمان کودکی است چرا که طبق تحقیقات علمی، 80 درصد هوش افراد، تا قبل از 8 سالگی شکل می گیرد.پس باید نسبت به ایجاد و پرورش این هوش در کودکان خود توجه شایانی کنیم.

هوش منطقی ریاضی در کودکان

لکوایران، با تاکید بر اهداف پژوهش محور خود در حوزه دانش آموزی و در راستای اهداف مزرعه فکر که بر پایه هوش های چندگانه ی گاردنر وجود دارد، با برگزاری دوره های آموزشی در رشه های متنوع و جذاب که همگی در راستای تقویت خلاقیت و هوش دانش آموزان عزیز می باشد، قدم بر می دارد.به عبارت دیگر، تمامی رشته های لکوایران، پایه ای خلاقانه داشته و با تمارین متعددی که توسط مدرسین و مربیان مجرب و متعهد، به دانش آموزان داده می شود، تقویت و گسترش هرچه بیشتر هوش و خلاقیت را در پی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۶۳۲۳۶۱۱ –۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *