هوش تجسمی فضایی در هوش های چندگانه گاردنر

تعریف هوش تجسمی – فضایی

ما در این مطلب قصد داریم  یکی از هوش های چندگانه ی گاردنر را که هوش تجسمی فضایی نام دارد، مورد بررسی قرار دهیم.

هرچیزی که بیشتر از دو بعد باشد، شامل این هوش می شود. استفاده و تفسیر تصاویر و الگوها و توان ایجاد یا چیدمان مجدد اشیاء به‌صورت سه‌بعدی را هوش تصویری-فضایی می‌نامند. کسانی که هوش تصویری-فضایی بالایی دارند در تجسّم  اجسام قوی هستند. این افراد معمولاً جهت‌یابی خوبی دارند و با نقشه‌ها، نمودارها، عکس‌ها و تصاویر ویدیویی به خوبی ارتباط برقرار می کنند.

 

مهارت‌های افراد با هوش تجسمی فضایی بالا

ساختن پازل، خواندن، نوشتن، درک نمودارها و شکل‌ها، حس جهت شناسی خوب، طراحی، نقاشی، ساختن استعاره‌ها و تمثیل‌های تصویری (احتمالاً از طریق هنرهای تجسمی)، دست‌کاری کردن تصاویر، ساختن، تعمیر کردن و طراحی وسایل عملی، تفسیر تصاویر دیداری.

 

ویژگی‌های افراد با هوش تصویری-فضایی بالا

لذت بردن از خواندن و نوشتن

مهارت در درست کردن پازل و معماها

مهارت در تفسیر عکس، گراف و نمودار

لذت بردن از رسم، نقاشی و هنرهای تجسمی

تشخیص راحت الگوها

 

گزینه های شغلی مناسب

اگر در هوش تجسمی – فضایی قوی هستید ، انتخاب  شغل هایی مثل معماری، خلبانی، نقاشی، مجسمه سازی، جراح، دکوراتور داخلی، مهندسی، مخترع، گرافیست، شاعر و .. موارد ایده آلی می باشند.

 

ویژگی های بالقوه ی هوش تجسمی فضایی

از مزایای هوش تجسمی فضایی می توان به شناسایی و ساخت طرح های وسیع مانند راهنماها و نقشه ها و همچنین الگوهای کوچکتر مانند طرح هایی برای مجسمه سازان ، جراحان ، شطرنج بازان ، گرافیست ها و.. نام برد.

 

مشخصات افراد با هوش تجسمی بالا

 افرادی كه در این هوش قوی می باشند، به لحاظ ذهنی در تصور كردن و دستكاری موضوعات مختلف ، عملكرد بالایی دارند . آنان حافظه ی دیداری بسیار مطلوبی دارند وبه طور خارق العاده ای افرادی مستعد و توانایی می باشند . آنهایی كه در هوش فضایی قوی هستند معمولاْ دارای قدرت رهبری بالایی می باشند.

افراد با هوش تجسمی فضایی بالا ممکن است رویاپرداز باشند یا دوست دارند در اوقات فراغت خود نقاشی بکشند ، همچنین به معماها یا پیچ و خم ها علاقه نشان می دهند.

 

 مقایسه ی هوش تجسمی با هوش ریاضی

برخی از منتقدان ، ادعا می كنند كه بین توانایی های فضایی و توانایی های ریاضی ، همبستگی بالایی وجود دارد . در واقع این منتقدان با این استدلال در پی رد تفكیك این دو هوش می باشند.

فهم كامل این دو هوش، مانع مطرح شدن چنین انتقاداتی می شود . به هر حال این هوش كاملاْ با توانایی های ریاضی و دیداری مطابقت ندارد ، گرچه این دو هوش در برخی ویژگی ها با هم مشترك هستند ، اما به راحتی توسط عوامل مختلف از هم قابل تفكیك هستند.

 

هوش تجسمی فضایی
مهارت در درست کردن پازل و معما ها به وسیله هوش تجسمی فضایی

  

لکوایران، درجهت  پیشبرد  اهداف مزرعه فکر  هوش های چندگانه گاردنر، اقدام به برگزاری دوره هوش و استعدایابی در مجموعه نمایندگی های خود کرده است. شما میتوانید جهت ثبت نام در دوره  استعدادیابی، با نمایندگی های لکو در سراسر کشور ارتباط گرفته و یا باشماره  26323611-021 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *