چرتکه ، نمایندگی چرتکه


تعریف مهارت حل مسئله

 

مهارت حل مسئله از مهارت های شناختی سطح بالا و از پیچیده ترین عملکردهای ذهنی انسان است که می تواند در بافت های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. ازجمله می تواند در مسائل بین فردی و اجتماعی موثر واقع شود.

حلّ مسئله فرایندی شناختی-رفتاری است که طی آن فرد یا گروه سعی بر آن دارد که به تشخیص یا کشف راه حل هایی برای مشکل خاصی که با آن روبرو هستند، نائل آیند. به عبارت دیگر، این فرآیند مجموعه متفاوتی از راه حل هایی که به طور بالقوه می توانند در حل این مشکل موثر باشند را فراهم می سازد، و احتمال گزینش موثرترین راه حل از میان انتخاب های متفاوت را افزایش میدهد.

 

گام های موثر در حل مسئله

 

اغلب تکنیک های حل مسئله رسمی یک سری گام ها و مراحلی را که باید طی شوند، به صورت خلاصه نشان می دهند. مثلا ممکن است که شامل این مراحل باشند: مشکل را تعریف کنید، عوامل تأثیرگذار بر این مسئله را تعیین نمایید، تعیین کنید که چه انتخاب هایی وجود دارد، پیامد و نتیجه  هر کدام را بررسی نمایید، آنرا به اجرا گذارید، اثرات آن را مورد ارزیابی قرار دهید.

 

مراحل  گام به گام روش حل مسئله

 

در مرحله اول لازم است که به شناسائی مشکل پرداخته شود و مسئله تعریف گردد. این مرحله معمولا با تصور بی ارزش بودن چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. اما پذیرفتن تعریف شخص دیگر از مشکل می تواند بسیار خطرناک و گمراه کننده باشد لذا بسیار ضروری است که وارد عمل شده  و از درک دلیل واقعی این که چرا مشکل خاصی، شخص خاصی را آزار می دهد، اطمینان حاصل شود (ریسم ،2000).

2-در این مرحله تمامی راه حل های ممکن بررسی می گردد، و ایده های مختلف برای حل مشکل ارائه می گردد، به منظور تحریک ذهن برای پیشنهاد راه حل های مختلف، راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود(تولید واگرا).

3-در این مرحله با توجه به معیارها، محدودیت ها، و پیامدها به بررسی و ارزشیابی یکایک راه حل های ارائه شده پرداخته می شود (تولید همگرا).

4- با توجه به معیارها، به انتخاب بهترین راه حل پرداخته، و بهترین انتخاب به اجرا گذاشته می شود.

5- برنامه اجرا شده مورد بررسی، و نتایج  آن مورد ارزیابی قرار می گیرد.

6-در صورت مورد قبول نبودن نتایج به مراحل قبلی برگشته و دوباره ایده ای جدید به اجرا گذاشته می شود (گوردن ، 1974).

 

لکوکیو.حل مسئله

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *