آموزش چرتکه دانش آموزی

امروزه یادگیری و آموزش در مدارس فقط با هدف تکرار درس ها و گرفتن نمره خوب انجام نمی شود. بلکه چیزی که اهمیت دارد و هدف والدین مدرسه است، خلاقیت و یادگیری عمیق موضوعات در کودکان و دانش آموزان می باشد. یکی از روش هایی که سبب تحقق چنین هدف و چنین سبک آموزشی می شود، آموزش چرتکه دانش آموزی است.

در این مقاله می خواهیم درباره چرتکه، تاثیر آن در یادگیری ریاضی، میزان اهمیت و فواید آن صحبت کنیم. پس اگر شما نیز علاقه مند به این مبحث هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

چرتکه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر بزرگسال باشید، به احتمال خیلی زیاد چرتکه را از نزدیک و یا در دستان مردان و پیرمردان دکان دار دیده اید. چرتکه یک وسیله چوبی یا پلاستیکی است که از آن در انجام محاسبات استفاده می شود. شکل ظاهری آن به صورت یک چهار چوب است که میله هایی با چندین مهره در آن قرار گرفته است.

با جا به جایی مهره ها و حرکت دادن آنان طبق قوانینی مشخص شده، می توان به حساب و کتاب و تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام برخاست. در تاریخی حوالی 2500 سال گذشته یک مرد چینی چرتکه را اختراع کرده است. پس از آن چرتکه در بیشتر نواحی آسیا مخصوصا ایران مورد استفاده قرار گرفت.

چرتکه

چرتکه دقیقا چه کار می کند؟

با این چهارچوب مهره دار، می توان چهار عملیات اولیه و ساده ریاضی اعم از جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام داد. با آموزش چرتکه به کودکان در مدارس یا آموزشگاه ها، یادگیری مفاهیم اولیه ریاضی بسیار ساده تر می شود. در ادامه نیز به صورت مفصل در این باره توضیح داده می شود. به علاوه عملیات چهار گانه، با چرتکه می توان ریشه های دوم و سوم اعداد را به دست آورد.

تاثیرات چرتکه بر یادگیری دانش آموزان

همان طور که همگی ما می دانیم، در طی دوران دبستان و راهنمایی ریاضی درسی است که در تمام این سال ها تکرار می شود و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. اصول یادگیری ریاضی به این صورت است که باید مفاهیم پایه را به شکلی مطمئن و مناسب یاد گرفت تا هرگز فراموش نشود و مشکلی نیز در این یادگیری وجود نداشته باشد.

حال به کمک چرتکه، روشی برای یادگیری ریاضی و مفاهیم آن به وجود آمده است که به کمک آن نه تنها یادگیری تمامی مفاهیم پایه آسان می شود، بلکه به واسطه آن دانش آموزان توانایی محاسبه سریع و درست مسائل را پیدا می کنند. همچنین در پیدا کردن راه حل برای مسائل با خلاقیت عمل می کنند و توانمندی بالایی در رویارویی با ریاضی و سوالاتش به دست می آورند.

آموزش چرتکه دانش آموزی سبب می شود که آموزش ریاضی در مدارس دبستان آسان تر و دلپذیر تر باشد. به همین صورت این دانش آموزان ریاضی را از یاد نمی برند و می توانند در تمامی سال های آینده در این درس مهم موفق عمل کنند. با آموزش درست چرتکه می توان تمامی دانش آموزان را به یادگیری دروس و درس ریاضی علاقه مند کرد.

چرتکه دانش اموزی

چگونه چرتکه این تاثیرات را می گذارد؟

آموزش چرتکه دانش آموزی به صورت یک بازی است که به کمک آن مفاهیم عددی و تغییرات اعداد به کودک تعلیم داده می شود. شاید بپرسید تفاوت این تعلیمات با تعلیم سابق چیست. جواب این است که کلید کار مهره های چرتکه می باشد. با تغییرات و حرکت مهره ها در میله های چرتکه، می توان با شکل و مثال، اعداد و فرم آنان را به کودک یاد داد.

به واسطه این نوع یاددهی که تاثیر مناسبی بر حافظه تصویری کودک دارد، این مفاهیم دیگر فراموش نمی شوند و می توان از یادگیری مفاهیم اولیه و پایه در کودکان مطمئن بود. همچنین این حافظه تصویری پس از تمام شدن دوره یادگیری چرتکه؛ کمک می کند که کودک بتوان به راحتی تمامی مسائل را فقط با تصور کردن یک چرتکه در ذهنش حل کند.

قوانین مشخص و تعیین شده چرتکه و حرکت مهره هایش یک بازی ساده و دوست داشتنی برای کودکان می سازد که با آن قادرند عملکرد خوب و موفقی در درس مهم خود داشته باشند.

چرایی اهمیت چرتکه در حال حاضر

در دانشگاه های برتر جهان و مراکز تحقیقاتی معتبر، پژوهش هایی درباره تاثیر آموزش چرتکه در کودکان انجام شد و نتیجه آن، اثبات کننده تاثیرات مثبت چرتکه بود. این تحقیقات نشان دادند که چگونه کودکی که چرتکه را آموخته بود مسائل را خیلی بهتر و ساده تر از کودکی که ریاضی را به روش سابق یاد گرفته بود حل می کرد.

به همین دلیل در گذر زمان این مهارت و تاثیراتش رشد کردند و مورد استفاده قرار گرفتند. اکنون نیز این آوازه و این تاثیرات در ایران رخ نمایی کرده اند و جالب توجه قرار گرفته اند. چرتکه علاوه بر افزایش قدرت حافظه تصویری و ذهن کودکان، سبب رشد شناختی مناسب و بالا رفتن تمرکز در کودکان می شوند.

راهیابی چرتکه به مدارس

پیشرفت و بهبود در روند آموزش سبب افزایش کیفیت و کارایی یک موسسه آموزشی می شود. به همین دلیل مدارس و آموزشگاه ها سعی می کنند تعلیمات و شیوه های آنان را توسعه ببخشند و تاثیرات بهتری بر یادگیری کودکان بگذارند.

با آموزش چرتکه دانش آموزی مهارت کودکان و دانش آموزان افزایش پیدا می کند و می توانند عملکرد خوبی در درس ریاضی داشته باشند. همچنین تاثیرات این مهارت بر افزایش توانمندی های ذهنی در کودکان سبب توجه والدین به این مهارت شده است.

به همین دلایل چرتکه در مدارس به دانش آموزان و در سایر محیط های آموزشی به کودکان آموخته می شود. اهمیت بالای چرتکه سبب شده است که این چهارچوب میله دار امروزه نیز کاربرد فراوانی پیدا کند.

چرتکه در مدارس

سخن آخر

برای پیشرفت یک کشور و شکوفایی آن، موثر ترین روش بهبود روند آموزشی است. زیرا آینده ساز یک کشور کودکان آن هستند و این کودکان نیز در مدارس آموزش می بینند. با یک روند آموزشی درست می توان بهترین نتیجه ها و بهترین دستاورد ها را از کودکان باهوش و خلاق گرفت و به کمک آنان مسیر ترقی را طی کرد. در این مسیر قدم های کوچک به مرور سبب گام های بزرگ می شوند. آموزش چرتکه دانش آموزی یک تغییر کوچک اما سودمند است.

آموزش چرتکه ابتدایی ، آموزش چرتکه فارسی ، آموزش چرتکه ذهنی ، آموزش گام به گام چرتکه ، آموزش چرتکه برای بزرگسالان ، قیمت چرتکه آموزشی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *