چرتکه، وسیله‌ای قدیمی و یک ابزار محاسباتی بوده که برای انجام چهار عمل اصلی، مورد استفاده قرار می گرفته است.

چرتکه واژه ای روسی، به معنای تسبیح می باشد که وارد زبان فارسی شده است و بازاریان قدیمی از آن وسیله برای انجام محاسبات و حساب و کتاب خود استفاده می کردند.

امروزه از این وسیله، با کمی تغییرات و  با استفاده از اصول آموزشی چرتکه ژاپنی، در جهت یادگیری کودکان و پرورش ذهن آنان بهره گرفته می شود.

 

تاریخچه چرتکه

اولین چرتکه توسط سومری ها در حدود 2300 الی 2700 سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار گرفته است.

ایرانیان برای نخستین بار در دوران پادشاهی هخامنشیان در حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح شروع به استفاده از چرتکه کرده اند.

 

ساختار چرتکه به چه صورت می باشد؟

در توضیح ساختار چرتکه میتوان گفت: چرتکه از قابی تشکیل شده‌ که دارای سیم‌هایی موازی با یکدیگر بوده و مهره‌هایی بر روی این سیم‌ها حرکت می‌کنند. هر ستون، که از یک سیم تشکیل شده‌است، نشان‌دهنده‌ی یک جایگاه در سامانه دهدهی است. نخستین ستون سمت راست، ستون یکان‌ها و ستون بعدی که در سمت چپ آن قرار می‌گیرد، ستون دهگان‌هاست و به همین ترتیب ستون‌ها ادامه می‌یابند.

این وسیله قدیمی ژاپنی که امروز ماشین حساب ها توانسته اند خود را جایگزین آن کنند امروزه تبدیل به یک از روش های جالب و سریع برای محاسبات ریاضی شده است.

 

اهمیت یادگیری چرتکه برای کودکان

به عقيده گاردنر،  هوش، توانش رواني- زيستي به منظور پردازش اطلاعات است كه مي‌تواند در يك محيط فرهنگي جهت حل مسأله يا خلق محصولاتي كه در يك فرهنگ ارزشمند است فعال شود‌. وی معتقد است هر فرد دارای مجموعه‌اي از مهارت‌هايي است که او را قادر مي سازد تا وقتي در زندگي با مشكلات واقعي مواجه مي‌شود آن‌ها را حل كند.

از آنجایی که هر فرد از زمان تولد خود و در طی دوران کودکی زمان زیادی را صرف رشد فعالیت های شناختی و مغزی خود می کند، این دوران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. تمرین با چرتکه به صورت تمرین تصور ذهنی، باعث تقویت فرآیدهای شناختی در کودکان می شود.

امروزه چرتکه به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی در عصر دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته که به صورت گسترده بر یادگیری موثر ریاضی و رشد ذهنی کودکان تاثیر بسزایی دارد.

نکته حائز اهمیت این است که بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی که تنها معطوف به استفاده و به کار گیری از نیکره چپ مغز افراد می شد، تصویرسازی چرتکه در ذهن، توسط کودکان،  باعث به کار افتادن نیم کره راست مغز نیز خواهد شد.

در مجموع با استفاده از منطق نیم کره چپ و جابجائی مهره چرتکه ها بصورت مجازی و با استفاده از نیم کره راست و ترکیب این دو،  باعث تقویت عملکرد نیم کره های راست و چپ مغز می شود.

 

مزایای یادگیری چرتکه

تقویت مهارت های محاسباتی

افزایش توانایی حل مسئله

تقویت مهارت های شنیداری

تقویت حافظه

تقویت فرآیندهای شناختی

تقویت اعتماد بنفس

تقویت مهارت های حرکتی ظریف

افزایش قدرت یادگیری و تصویرسازی ذهنی

تقویت ادراک مفاهیم ریاضی

 

لکوایران، در راستای اهداف پژوهش محور خود و  اجرای تئوری مزرعه فکر با برگزاری دوره های آموزشی چرتکه تحت عنوان رشته جذاب  لکومس(محاسبات ذهنی با چرتکه) در سراسر کشور، امکان شرکت دانش آموزان عزیز را در این

دوره های آموزشی را فراهم نموده است. این رشته برای سنین 5 تا 13 سال مناسب می باشد.

 

ویدئو معرفی رشته لکومس ( محاسبات ذهنی و چرتکه ای ):

 

برای ثبت نام این دوره  آموزشی، به سایت لکو به نشانی Leco.ir  مراجعه و یا با شماره 26323611-021 تماس حاصل نمایید.

چرتکه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *