تعریف خلاقیت:

خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید – اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت – تولید می شود. تولید جدید و متفاوت، می تواند کلامی یا غیر کلامی و عینی یا ذهنی باشد.

به طور کلی خلاقیت دارای چند فاکتور اساسی است:

۱-کنار گذاشتن ایده های قدیمی

۲-ایجاد ارتباطات جدید

۳-گسترش دانش

۴-خلق ایده های شگفت انگیز

نقش خلاقیت در آینده ی کودک:

خلاقیت کودکان نقش مهمی در آینده آنها خواهد داشت. کودکان خلاق راه حل های جدید برای مشکلات پیش رو پیدا می‌کنند و تبدیل به انسان هایی متکی به نفس می شوند.

می دانیم که استعداد تنها بخشی کوچک از خلاقیت است و تمرین، نظم‌بخشی و پرورش آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر چه محیط زندگی کودک از تنوع بیشتری برخوردار باشد، امکان رشد خلاقیت در او بیشتر است.

خلاقیت بیش از آنکه ذاتی باشد مهارتی یاد گرفتنی است و والدین می‌توانند آموختن آن را تسهیل کنند. خلاقیت کودکان فواید زیادی برای ذهن، احساسات و حتی سلامت جسمی آن‌ها دارد.

همان طور که می دانید هر شخصی که در دنیا به  موفقیت چشم گیری رسیده، در کارهای خودش خلاقیت به خرج داده است.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که باید در درجه ی اول خلاقیت را در خودمان ایجاد کنیم تا بتوانیم آن را در دیگران(به ویژه کودکان)نیز به وجود بیاوریم.

راه های افزایش خلاقیت در کودکان

آیا علاقمندید که کودکانتان به بالاترین بخش خلاقیت خود برسند؟

گرچه راه‌ های رسیدن به خلاقیت بسیار پیچیده و تاریک است ولی با چند نشانه و علامت، می‌توان آن ها را یافت. در ادامه با چند راه ساده برای بالا بردن خلاقیت کودکان آشنا می شویم که عبارت اند از:

نقاشی، موسیقی، در اختیار قراردادن فضای مناسب برای کودک، تمام کردن کارهای نیمه کاره، طبیعت گردی،  آشپزی، طرح پرسش، فرصت ابراز افکار مخالف، قبول دوستان خیالی، پاداش شکست، نقش بازی(به ویژه بازی های تجسمی)، نقش اسباب بازی، پازل، محدودیت تماشای تلویزیون، در اختیار گذاشتن زمان کافی برای کودک، بازی با لغات، توجه به قوه تخیل و خیال پردازی کودک، احترام به ایده ها و نظر های کودک، تشویق کنجکاوی و اکتشافات کودک، پرهیز از عبارات منفی و نا امیدکننده، پرهیز از مقایسه، کاردستی و…

ضرورت پرورش خلاقیت:

خلاقیت به این دلیل که کلیدِ موفقیت‌های مختلف است، عنصری مهم برای شادی و سلامتی  می باشد و مهارتی پایه‌ای برای پرورش در کودکان به شمار می‌آید. خلاقیت به کارهای هنری و موسیقی محدود نمی‌شود، و برای علوم، ریاضیات و حتی هوش اجتماعی و هوش هیجانی هم حیاتی است. آدم‌های خلاق انعطاف‌پذیرترند و مشکلات را بهتر حل می‌کنند. این حالت به آنها امکان سازگاری بیشتری با تکنولوژی‌های پیشرفته، تغییرات و در کنار آن بهره بردن از فرصت‌های جدید را می‌دهد.

زمینه های پرورش خلاقیت:

می دانیم که همه ی کودکان با توانمندی و هوش  به دنیا می آیند و قابلیت خلاق بودن را دارند.اما این والدین هستند که گاها با غفلت و جدی نگرفتن این نکته، مانع از بروز آن می شوند.

رشد اعتماد به نفس کودک، بهبود قدرت بیان، تشویق به داشتن  پشتکار و اراده، افزایش انگیزه، بروز ثبات هیجانی، تعیین اهداف، ریسک پذیری مناسب، قابلیت انعطاف پذیری و تلاش برای افزایش توجه، تمرکز و هوش کودک از جمله راهکارهایی است که کودک برای افزایش خلاقیت به آن نیاز دارد.

یک راهکار عملی

اگر می خواهید تفکر خلاق در کودکتان پرورش یابد، از ۲ تا ۵ سالگی پاسخ سوالات کودک را به تمامی ارائه نکنید و اجازه بدهید خودش درباره پاسخ ها فکر کند. این کار باعث می شود کودک فکر کند و به یک پاسخ واحد قانع نشود. نکته ای که باید آن را در نظر بگیریم آن است که در بیشتر موارد، کودکان راه حل ها و پاسخ های بسیار خوب و مناسبی ارائه می دهند. بنابراین سعی نکنید جواب سوالات کودک را بلافاصله و با شرح جزئیات ارائه دهید.

نکته ی آخر:

به طور کلی چگونگی ارتباط کودکان با بزرگ تر هایشان، امکاناتی که در اختیار دارند و فعالیت هایی که انجام می دهند، روی توسعه ی خلاقیت شان اثر بسزایی دارد. مدارس و یا خانواده هایی که به کودکان اجازه می دهند بدون ترس تفکرات خود را بیان کنند، با دیگران مخالفت کنند و به درک روابط دنیا بپردازند، امکان خلاقیت بیشتری را به آن ها می دهند.

با توجه به مطالب گفته شده در خصوص خلاقیت و اهمیت آن، می توان به نقش سازنده و اساسی  آن در پیشبرد اهداف پی برد.

لکوایران، با تاکید بر اهداف پژوهش محور خود در حوزه دانش آموزی و در راستای اهداف مزرعه فکر که بر پایه هوش های چندگانه ی گاردنر وجود دارد، با برگزاری دوره های آموزشی در رشه های متنوع و جذاب که همگی در راستای تقویت خلاقیت و هوش دانش آموزان عزیز می باشد، قدم بر می دارد.

به عبارت دیگر، تمامی رشته های لکوایران، پایه ای خلاقانه داشته و با تمارین متعددی که توسط مدرسین و مربیان مجرب و متعهد، به دانش آموزان داده می شود، تقویت و گسترش هرچه بیشتر خلاقیت را در پی خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 26323611 021 تماس حاصل نمایید.

چگونگی ایجاد خلاقیت در کودکان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *