شیمی به عنوان یکی ازعلوم پایه،  دارای پیشینه ای طولانی و درازمدت می باشد.

از جمله معروف ترین مباحثی  که توجه علم شیمی را به  این موضوع نشان میدهد، کیمیاگری است.

ریشه تاریخی واژه شیمی در زبان فارسی نیز به این مبحث برمی گردد.

طی سالیان طولانی از زمان تاریخ بشر، دانش شیمی تنها منحصر به تهیه انواع اکسیر و عطر و … بود  ولی امروزه با ایجاد نگرشی جدید در مورد علم شیمی به عنوان یک علم تجربی، دیدگاه و نظریات نسبت به این علم تغییر یافت.

آزمایشگاه های شیمی علاوه بر ایجاد انگیزه و علاقه در افراد، می تواند درک مطالب و موضوعات شیمی را تسهیل کرده و سهم عمده ای در آموزش و پژوهش داشته باشد.  از جمله کلاس ها و دوره هایی که در این راستا وجود دارد، کمیکار  یا ماشین های سوخت شیمیایی می باشد.

 

کمیکار

کمیکار، ماشین های الکتروشیمیایی هستند که از نیرو محرکه ای که از یک واکنش شیمیایی ایجاد می شود،  به حرکت در می آیند.  نوین بودن و زیست سازگاری، دو شرط مهم در ساخت کمیکار می باشد.

بر اساس واکنش های شیمیایی که در کمیکار ها استفاده می شود، آنها را به دو دسته پیل های الکتروشیمیایی و جت گاز می توان دسته بندی کرد. در نوع اول یعنی پیل الکتروشیمیایی، با تهیه پیل و کنترل واکنش آن، ماشین به کار می افتد و اما در نوع دوم، با انجام یک واکنش شیمیایی که با تولید گاز همراه است، توربین نصب گشته بر روی محور به حرکت در می آید و از این طریق نیروی خود را فراهم می کند.

بعد از به حرکت در آوردن کمیکار، سیستم ترمز آن است که از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری هیچ گونه سیستم مکانیکی و یا فیزیکی نباید به طور مستقل در توقف ماشین دخالت داشته باشد.

 

اهمیت ماشین های سوخت شیمیایی

روزانه شاهد توجه و  تاکید رسانه‌های جمعی بر ایجاد خودروهایی با سوخت های زیست سازگار هستیم. این موضوع موجب توجه شرکت های بزرگ خودروسازی جهان به این امر شده تا هر ساله خودروهای متفاوتی با این رویکرد طراحی و به بازار عرضه کنند و کمیکار یک مدل ساده از این خودروها است. اما این نوآوری در صنعت خودروسازی ایران مورد غفلت واقع و همین امر سبب شده تا بیشتر خودروهای بنزینی و آلاینده در صنعت خودروسازی کشور تولید شوند. از بعدی دیگر، آلودگی هوا به عنوان معضلی زیست محیطی که همزمان با افزایش جمعیت و گسترش و توسعه شهرها به وجودآمد، سابقه ای بس طولانی داشته است.

بهره مندی از محیط زیست سالم و هوایی پاک، یکی از دغدغه های مهم امروز بشر می باشد.

در پایان و با توجه به نکات ذکر شده میتوان گفت: باتوجه به مسائل ومشکلات پیش رو، اهمیت ساخت ماشین هایی با سوخت شیمیایی مورد توجه همگان  قرار گرفته است.

همچنین به علت کمبود منابع سوخت های فسیلی و همچنین آلودگی های زیست محیطی این سوخت ها، تحقیقات برای بکارگیری و توسعه خودروهایی که از این سوخت ها استفاده نکنند، توسط کارخانه های خودروسازی و دانشگاه های جهان آغاز گردیده است.

 

رشته جذاب لکوکمیکار

لکوایران نیز در جهت ایجاد علاقمندی بین افراد و  ایفا کردن نقش خود در راستای اهداف پژوهش محور دانش آموزی، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ماشین های سوخت شیمیایی تحت عنوان رشته جذاب لکوکمیکار کرده است.

لکوکمیکار زمینه آشنایی دانش آموزان با عناصر شیمیایی، پیوند یونی و خصلت آن، استوکیومتری، محلول سازی، خصوصیات اسیدها و بازها، الکتروشیمی و …که برگرفته از مباحث درسی است فراهم می آورد. بعد از گذراندن دوره ها، دانش آموزان توانمندی شرکت در انواع مسابقات را کسب خواهند نمود.

این رشته جذاب، برای گروه سنی 8 سال به بالا مناسب می باشد.

 

برای ثبت نام در دوره های آموزشی لکوکمیکار و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 26323611-021 تماس حاصل نمایید.

ماشین های سوخت شیمیایی

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *