لکوفلای

هوافضا ، شاخه‌ای اصلی از رشته‌های مهندسی است که تمرکز اصلی آن بر طراحی هواپیما و فضاپیما می‌باشد. این رشته به‌طور کلی دارای دو شاخه اصلی هوانوردی و کیهان‌نوردی می‌باشد که تا حدودی با یکدیگر همپوشانی دارند.

در تعریفی دیگر میتوان گفت: هوا فضا، مجموعه اي از علوم و توانایی هاي علمی و عملی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، بالگردها، گلایدرها، موشک ها و ماهواره ها است.


 

در ابتدا نام این رشته مهندسی هوانوردی بود. اما با پیشرفت فناوری پرواز و ابداع  وسایل نقلیه قابل بهره‌برداری در فضای کیهانی، واژه مهندسی هوافضا متداول گشته‌ است.

علم هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و در واقع دانشی راهبردی است که در آن از دانش های دیگر مانند مکانیک، متالوژی، علوم رایانه، مهندسی عمران و الکترونیک بهره‌گیری می‌شود.

وسایل نقلیه هوایی تحت شرایط دشواری حاصل از تغییرات فشار جوی و درجه حرارت پرواز می‌کنند و نیروهای سازه ای متفاوتی بر اجزای آن‌ها وارد می‌شود. در نتیجه این وسایل نقلیه محصول فناوری‌ها و علوم مهندسی متنوعی شامل آیرودینامی ، الکترونیک پرواز، علم مواد و آنالیز سازه‌ها می‌باشند.

هوافضا آمیزه ای متقابل از این فناوری هامی‌باشد و به دلیل پیچیدگی و تنوع موضوعات، هر یک از مهندسین هوافضا در یکی از زمینه‌ها متخصص می‌شوند.

 

اهداف و کاربردهای رشته  هوافضا

هدف اصلی این صنعت،  طراحی و ساخت وسایل پرنده است، در نتیجه فارغ‌التحصیلان هوافضا می‌توانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره فعالیت نمایند و همچنین در کلیه سازمان‌هایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می‌کنند، به عنوان کارشناس و محقق خدمت نمایند.

با توجه به اینکه امروزه در اغلب صنایع خودروسازی با کمک علم آیرودینامیک و تونل باد، به دنبال ساخت خودروهای کم مصرف هستند و از آنجا که سازه خودرو، قطار و کشتی مشترکات زیادی با یک سازه هوایی دارند و از جهتی توربین‌های گاز یک نیروگاه (برای تولید برق) یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی می‌شوند، مهندسان هوافضا می‌توانند در صنایعی مانند صنایع خوردوسازی، نیروگاه‌ها و صنایع پالایشگاهی و نفت و گاز فعالیت کنند(شعبانی، 1399).

علاوه بر این، دانش آموخته رشته هوافضا می تواند در فرودگاه‌ها در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما و در سازمان هواپیمایی یه عنوان کارشناس امور هوایی و ایمنی هوایی مشغول به کار شود یا در خطوط هواپیمایی گوناگون اشتغال یابد.

 

رشته  هوافضا در ایران

در ایران، علم  هوافضا در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری نموده و به عنوان رشته اول در نقشه علمی کشور شناخته می‌شود؛ و از نظر استخدام فارغ‌التحصیلان  و تخصیص بودجه به عنوان هدف اول علمی کشور به‌حساب آمده‌است.

همچنین قبولی در این رشته، به لحاظ سطح بالای دروس ریاضی و فیزیک، نسبت به رشته‌های دیگر مهندسی دشوارتر است.

 

باتوجه به موارد ذکر شده و لزوم اهمیت این رشته در بخش های مختلف و کاربردی بودن آن به عنوان یکی از رشته های علمی برتر در کشور، لکوایران در راستای اهداف پژوهش محور خود، دوره های آموزشی رشته جذاب و هیجان انگیز هوافضا را در قالب رشته ای به نام لکوفلای ارائه داده است.

این رشته در 6 ترم به صورت ترمیک و یا کارگاهی برای گروه سنی 8 سال به بالا مناسب می باشد.

پک لکوفلای لکوایران

علاقمندان به این حوزه می توانند جهت شرکت دراین دوره های آموزشی به صورت حضوری و مجازی، از طریق  ثبت نام در سایت لکو به نشانی Leco.ir اقدام  و یا با شماره 26323611-021 تماس حاصل نمایند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *