شیمی علمی است درباره تركیب ها، ساختارها و خواص مواد، همچنانكه  تغییرات این فاكتورها را در حین انجام تركیبات ها و كریستال هاي مختلف مواد شیمیایی بررسی می كند. شیمی علمی فیزیكی براي مطالعه اتم ها، مولكول كه به تولید انرژي می انجامند شاخه ها در محدوده شیمی به طور سنتی بوسیله نوع ماده مورد استفاده گروه بندي می شوند . این شاخه ها دربرگیرنده شیمی غیرآلی(كه مواد شیمیایی غیر آلی را مطالعه می كند)، شیمی آلی (كه مواد شیمیایی  آلی را مطالعه مواد یافت شده در ارگانیسم هاي زیستی(مطالعه می كند )بیوشیمی )، شیمی فیزیک(مطالعات وابسته به انرژِي مربوط  به مقیاس هاي ماكرو، مولكولی و زیر مولكولی ) و شیمی آنالیزي( آنالیز مواد براي درک ساختار آنها ) می باشند.

اهمیت و ضرورت علم شیمی

از آنجایی كه شیمی، علم تجربی است و بشر اولیه قبل از هر نوع تفكر و نظریه پردازي ساختار و چگونگی پیدایش مواد موجود در محیط زیست خود، در اندیشه حفظ خود از سرما و آزمایش هاي مربوط به گرما ، رفع گرسنگی و احتمالا دفاع از هستی خویش بوده و در راه دسترسی به چگونگی تغییر و تبدیل آنها به منظور استفاده هر چه بهتر و بیشتر از آنها قدم برمی داشت.

بر همین اساس بود كه بخش شیمی نظري خیلی دیرتر از بخش كاربردي آن آغاز شد و پیشرفت كرد. واژه شیمی خود داستان درازي دارد. ریشه واژه شیمی در واژه كیمیاست.

 

كاربرد شیمی در زندگی روزمره 

علم شیمی از كاربردي ترین علوم تجربی می باشد كه به طور مستقیم در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم. به طوري كه به جرات می توان گفت كسی نیست كه در منزل و یا محیط كار با محصولات و كاربردهاي آن در ارتباط نباشد. از آب و غذایی كه در منزل و یا بیرون می خوریم تا تمیز كردن و ضد عفونی كردن منزل و محیط كار و بسیاري تفریحات، همگی محتاج علم بلكه منظور آشنایی تا حد شناختن مواد شیمیایی كه روزانه ، شیمی است.

البته این آشنایی لازم نیست كه در حد اصولی باشد با آن سروكار داریم.كاربردهاي آنها و كمک گیري از آنها در مشكلات مختلف، رفع مسمومیت با مواد شیمیایی به عنوان بازي و سرگرمی و امثال آن باشد. یكی از مهم ترین كاربردهاي مواد شیمیایی در زندگی روزمره استفاده از مواد ضدعفونی كننده است. استفاده از ضد عفونی كننده ها و گندزداها  از عوامل مهم پیشگیري از بیماري ها است. شوینده ها بیشترین حجم مواد شیمیایی كه روزانه با آن سروكار داریم را تشكیل می دهند.

علوم آزمایشگاهی و شیمی(رشته جذاب لکولب)

لکوایران در راستای اهداف پژوهش محور دانش آموزی خود، با تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر به این حوزه، اقدام به برگزاری رشته ای جذاب و هیجان انگیز  با محوریت علوم آزمایشگاهی و شیمی دانش آموزی تحت عنوان رشته لکولب کرده است.

این رشته برای گروه سنی 8 سال به بالا مناسب سازی شده و دوره های آموزشی آن به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری می باشد.

در این رشته دانش آموزان پس از شناخت فرمول های شیمیایی و ترکیب بندی، با انجام آزمایش و تهیه گزارش کار آشنا شده و در نهایت به مرحله ساخت محصول دست پیدا می کنند.

همچنین، دانش آموزان با ساخت فرآورده های شیمیایی اعم از مایع ظرفشویی، صابون، خمیردندان و … آشنا خواهند شد.

 برای آشنایی بیشتر با رشته ی لکولب و مشاهده ویدیو مربوط به آن به لینک زیر در آپارات مراجعه نمایید.

ویدئو معرفی رشته لکولب:

 

 

جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر به نمایندگی های لکوایران در سراسر کشور مراجعه و  با شماره 26323611-021 تماس حاصل نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *