رباتیک شاخه‌ای میان رشته‌ای از مهندسی و علم است که شامل مهندسی مکانیک، مهندسی برق و علوم  رایانه و چند رشته دیگر می‌شود. رباتیک شامل طراحی، ساخت، راه اندازی و استفاده از ربات‌ها می‌شود، همچنین مانند سیستم‌های رایانه‌ای، کنترل، بازخورد حسگرها و پردازش اطلاعات نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

.ما در این مقاله سعی داریم درباره این که رباتیک چیست و امروزه چه استفاده‌هایی از آن می‌شود اشاره کنیم

رباتیک چگونه به انسان‌ها کمک می‌کند؟

این فناوری باعث میشود تا ماشین‌ها را به گونه‌ای ارتقا دهند که جایگزین انسان گردند. ربات­ها می‌توانند در هر موقعیت و برای هر منظوری به کار بروند، ولی امروزه بسیاری از آن‌ها در محیط‌های خطرناک (مانند تشخیص و غیرفعال‌سازی بمب­ها)، فرآیندهای تولید یا مکان­هایی که انسان قادر به حیات نیست، استفاده می‌شوند. ربات­ها می‌توانند به هر شکل و قیافه‌ای باشند ولی بعضی از آن‌ها طوری طراحی می‌شوند تا شبیه انسان به نظر برسند. گفته می‌شود که این کار به این دلیل صورت می‌گیرد تا رفتارهای این ربات‌ها که از مردم عادی تقلید می‌شود، بیشتر مورد قبول قرار گیرد.

تلاش می‌شود که ربات­های انسان نما بتوانند راه رفتن، حرف زدن، شناختن و مخصوصاً هر چیزی را که انسان می‌تواند انجام دهد، تقلید کنند. خیلی از ربات­های امروزی که از طبیعت الهام گرفته شده‌اند، در پهنه ربات­های مقلد موجودات زنده قرار می‌گیرند.

رباتیک همچنین به عنوان یک هدف آموزشی در مجموعه چند گانه علم ، تکنولوژی ، مهندسی و ریاضی نیز به کار می‌رود.

ریشه‌شناسی واژه رباتیک

رباتیک از کلمه ربات مشتق شده‌است. خود کلمه ربات برای اولین بار توسط نویسنده‌ای از اهالی چکسلواکی به نام کارل چاپک و در نمایشنامه‌ای به اسم کارخانه ربات‌سازی روسوم در سال 1920 معرفی شد. کلمه روبات از واژه اسلاوی “روبوتا” به دست آمده ‌است که در اصل به معنی کارگر به کار می‌رود. نمایشنامه در مورد یک کارخانه است که آدم‌های مصنوعی به نام ربات‌ها تولید می‌کند ؛ موجوداتی که می‌توانند با انسان‌ها اشتباه گرفته شوند و این بسیار مشابه ایده‌های مدرن امروزی در مورد انسان نماها است.

آیا آموزش رباتیک به کودکان لازم است؟

امروزه آموزش رباتیک به کودکان روز به روز جلوتر می رود و هر روز خبرهای تازه ای درباره دستاوردهای جدید در این زمینه به گوش می‌رسد.

این دستاوردهای تازه بیانگر استقبال مردم دنیا از آموزش رباتیک می‌باشد. آموزش رباتیک به کودکان فقط به جهت اینکه رباتیک در آینده رشد زیادی خواهد داشت نیست بلکه به خاطر ویژگی‌های این علم در پرورش خلاقیت، پرورش ذهن و افزایش اعتماد به نفس می باشد.

کودکانی که در فرآیند ساختن یک وسیله شرکت می‌کنند و با ساخته دست خودشان مسابقه می‌دهند و مشکلات وسیله ساخته شده را برطرف می‌کنند و در مسابقات برنده می‌شوند و می بازند، مطمئناً رشد ذهنی و رشد اجتماعی بیشتری پیدا خواهند کرد و نوع نگاهشان به وسایل اطرافشان متفاوت‌تر خواهد بود

به همین دلایل آموزش رباتیک به کودکان روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

نقش والدین در زمینه آموزش به کودکان

کودکان شاید استعدادهای فراوانی داشته باشند ولی به دلیل بازیگوشی‌ها و اقتضای سن نمی‌دانند که در دنیا چه خبر است. این وظیفه پدرها و مادرهاست که استعداد فرزندشان را کشف کرده و آن را با ارائه آموزش‌های صحیح آشکار سازند.

ساخت آینده سازان این مرز و بوم و تحویل دانشمندان و فرهیختگان آینده به جامعه را از همین امروز با آموزش صحیح به کودکانتان شروع کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *