در گذشته خلاقیت به عنوان موهبتی الهی تلقی می شد که قابلیت پرورش و انتقال به دیگران را نداشت، اما در حال حاضر دانشمندان بر این عقیده اند که خلاقیت به عنوان یک ویژگی در همه ی انسان ها وجود داشته و قابلیت افزایش و پرورش دارد. بنابراین می توان گفت خلاقیت منحصر به فرد یا افراد خاصی نبوده و اگر زمینه های رشد و شکوفایی آن فراهم شود، تمامی افراد می توانند آن را بروز دهند. پرورش خلاقیت می بایست از سنین کودکی آغاز گردد و زمینه سازی جهت رشد آن بر عهده خانواده، مهد کودک و مدارس می باشد. از نگاهی دیگرمی توان گفت، کمک به پرورش خلاقیت در اشتیاق و انگیزه کودکان برای یادگیری نیز موثر خواهد بود.

دیدگاه صاحب نظران در خصوص خلاقیت

به عقیده برخی از صاحب نظران، سطح معینی از هوش برای بروز خلاقیت ضروری است.همچنین مجموعه ای از عوامل شناختی، شخصیتی و محیطی در خلاقیت موثر می باشد.

گیلفورد، خلاقیت را نوعی توانایی فکری که در آن اطلاعات گذشته به هم نزدیک می شود و محصولی جدید ایجاد می کند توصیف کرده است.

از دیدگاه مزلو، خلاقیت در ابتدا از روان ناهشیار سرچشمه می گیرد و ایده های تازه ای است که با آنچه در حال حاضر وجود دارد، کاملا متفاوت است، اما تورنس معتقد است، خلاقیت ضمن بهره مندی از عنصر تازگی و بدیع بودن باید تناسب نیز داشته باشد. اصل تناسب با کارایی اجتماعی و عمومی ارتباط دارد.

به طور کلی میتوان گفت: ایده ها یا راه حل های غیرمعمول و جدید خلاقیت نامیده می شود که بر خلاقیت، فرآیند تفکر حاکم است. نکته مورد توجه این است که در تفکر خلاق، ایده یا راه حل بدست آمده را قبلا کسی کشف نکرده است.

آیا خلاقیت را می توان پرورش داد؟ 

پاسخ این است که همان طور که پیش تر گفته شد، در تمامی فعالیت های انسان، خلاقیت با میزان مختلف وجود دارد و تنها باید بستری فراهم گردد تا امکان شکوفایی آن میسر شود.

از آنجایی که عمده فعالیت و آموزش کودکان پیش دبستانی، از طریق بازی و سعی و خطا صورت می گیرد. لذا، باید بستری فراهم گردد تا کودکان بتوانند از این طریق به کشف چیزهای جدید پرداخته و حتی تولید کنند. اگر این برنامه ها به صورت گروهی و یا کارگاهی اجرا شود، تاثیر آن دوچندان خواهد بود. زیرا به دلیل مشارکت اجتماعی و تقویت مهارت ارتباطی آنان، مهارت اجتماعی کودکان نیز تقویت خواهد شد.

خلاقیت

باتوجه به آنچه گفته شد لزوم آموزش و توجه به خلاقیت و تفکر خلاق بیش از پیش احساس می شود.در این میان حضور والدین به دلیل نقش تربیتی و مهد های کودک و مدارس به دلیل نقش آموزشی خود، از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل نقش کلیدی و مهم آنان، والدین و مدارس می توانند با برنامه ریزی لازم، زمینه پرورش و رشد و شکوفایی خلاقیت را در کودکان فراهم نموده و آنها را به این سمت سوق دهند.

اهداف رشته لکوکیدز

  • افزایش خلاقیت
  • بالا بردن دقت، توجه و تمرکز
  • افزایش اعتماد به نفس
  • تقویت حافظه دیداری
  • پرورش فکری
  • تقویت مهارت های حرکتی
  • تقویت مهارت های اجتماعی
  • ایجاد انگیزه برای یادگیری
  • ایجاد اشتیاق برای تولید

این محصول توسط لکوایران برای گروه سنی 4 تا 7 سال فراهم گردیده است .

در رشته لکوکیدز (مهندسی خلاقیت کودک)، همراه با پکیج آموزشی، یک کتاب کار قرار دارد که کودکان ابتدا با خواندن شعر، داستان و انجام چند بازی ساده در مورد مدلی که قرار است ساخته شود، اطلاعاتی را بدست می آورند. سپس با استفاده از قطعاتی که در اختیار دارند با کمک مربی خود شروع به ساخت آن می کنند.

در واقع کودک می تواند با استفاده از قدرت فکری و ذهنی  خود شروع به ساخت مدل های جدید و خلاقانه کرده که این امر باعث پرورش تفکر خلاق و بهبود فرایندهای شناختی کودک گردیده و انگیزه او را برای ساخت سازه های دیگر بالا خواهد برد.

 

4 دیدگاه ها

  • سلام وقت بخیر
    خسته نباشید واقعا ممنون بابت توضیح کامل و قابل فهم خیلی عالیه رشته ای جذاب و خیلی مهیج هست برا رده های سنی پایین دانش پژوه شور شوق بسیاری داره وقتی سازه هارو میبینه

  • سلام خداقوت بسیار عالی ،هوشمندانه و به موقع بود.بنا به شرایط حال اگر بحث کلاسهای محازی هم بعنوان یک فیلد اضافه بشه میتونه تاثیرگذار باشه🙏🏻🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *