مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش، خلاقیت است که در همه ی ابعاد و جوانب زندگی وی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌کند بنابراین خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگی‌های انسان است.

انسان خلاق توانایی حل مسئله بالاتری نسبت به سایرین دارد و با بینش متفاوت خود نسبت به مسائل گامی جلوتر از افراد دیگر برداشته و موفقیت های بیشتری کسب می کند. با نگاهی به زندگینامه افراد موفق و معروف متوجه می شویم همه آن ها در یک خصوصیت مشترک هستند و آن هم خلاق بودن آن هاست.

 

تفکر خلاق به چه معناست؟

اگر بخواهیم تعریفی از  تفکر خلاق داشته باشیم، باید بگوییم که وقتی از مجموعه اطلاعات و داده‌ها یک فکر جدید و نو ارائه شود، تفکر خلاق حاصل شده است. در واقع مجموعه‌ای از افکار رها شده که به تنهایی ثمری ندارد یا کیفیت بالایی ندارد، به اشکال جدیدی تبدیل می‌شود که نتیجه بخش و مفید است. تمامی اختراعات، حاصل تفکر خلاق است یعنی فکر جدیدی که در یک مجموعه به تولید شی جدیدی منجر شده است.گاهی تفکر خلاق به نوآوری منجر می‌شود؛ یعنی از داده‌ها و مصالح موجود استفاده جدیدی می‌شود. برای داشتن تفکر خلاق به زمینه‌هایی نیاز است. طبیعی است که هر کودکی با سطحی از هوش، توانمندی، استعداد و علاقه به دنیا می‌آید و شیوه پرورش تفکر خلاق در کودکان متفاوت است اما می‌توان زمینه های بروز تفکر خلاق را در کودکان فراهم کرد.

 

تفکر خلاق در کودکان از چه سنی آغاز می شود؟

از آن جا که کودکان پیش از ۵ سالگی توجه و تمرکز کمتری دارند، رشد خلاقیت در بیشتر کودکان از ۵ سالگی به بعد آغاز می‌شود اما هستند کودکان خلاقی که از ۲ سالگی کارهای خلاقانه انجام می‌دهند و البته هوش بالاتری نسبت به همسالان خود دارند. بنابراین والدین از ۵ سالگی به بعد با اتخاذ شیوه‌های متعدد می‌توانند امیدوار باشند که خلاقیت در کودکشان پرورش پیدا کند. برخلاف تصور بسیاری از والدین درباره این که برای افزایش خلاقیت کودک نیاز به سرمایه‌گذاری مالی وجود دارد، در این راستا فقط لازم است کودک درباره اشیای موجود در محیط پیرامون خود اطلاعات کافی داشته باشد و اجازه یابد آن چه کنجکاوی‌اش را تحریک کرده است، در اختیار داشته باشد.

 

والدین برای رشد، سلامت، تغذیه، آرامش، تحصیل و آموزش کودک نهایت سعی و تلاش خود را بکار می برند ولی چند درصد از والدین براستی بر روی خلاق بودن کودکشان تمرکز دارند؟ چند درصد از والدین به همان اندازه که نگران سلامتی فرزندشان هستند به خلاقیت وی نیزت وجه می کنند؟

 

والدین به همان صورت که در رشد و آموزش کودک تاثیر دارند بر روی خلاقیت او نیر اثر گذارند. با افزایش اطلاعات خود درباره راه های پرورش خلاقیت کودک می توانیم کودکی خلاق داشته باشیم.

تمام بچه ها با مهارت، با استعداد و باهوش متولد می شوند و از توان و استعداد خلاق بودن برخوردارند ولی این خانواده می باشد که در بعضی موارد با سهل انگاری و قاطع نبودن در این امر از ظهور و تجلی آن در فرزندان خود جلوگیری می نماید. برای آموزش خلاقیت به کودکان ، پرورش خودباوری و عزت نفس در کودکان ، ترغیب آنان جهت جدیت و پایداری در کارها ، تقویت محرک های بیرونی و پیرامونی ، مشخص نمودن مقاصد و آرمان ها ، خطرپذیری معقول و هوشیارانه ، توانایی تغییر پذیری و کوشش در جهت تقویت و مرکزگرایی و مهارت ها و بهره هوشی فرزندان ،  شیوه ها و تدابیری می باشد که بچه ها به منظور پرورش و تقویت خلاقیت خود به آن ها احتیاج خواهند داشت.

 

لکوایران، سالهاست که با در اختیار داشتن رشته های متنوع و جذاب در جهت رشد خلاقیت و پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان این مرز و بوم گام بر میدارد. لکوایران با برخورداری از تیم مجرب متخصصان و  مدرسین متعهد در سراسر کشور، در تمامی رشته ها از جمله رباتیک، چرتکه، انتقال سریع محاسبات، علوم آزمایشگاهی و شیمی، دومینو، سازه های ماکارونی، پژوهش دانش آموزی، تشریح جانوری، مهندسی خلاقیت، مزرعه فکر، هوافضا، آزمایشگاه الکترونیک و آموزش زبان انگلیسی از طریق شعر و بازی دانش آموز می پذیرد.

 

 جهت ثبت نام در دوره های آموزشی لکو، به سایت ما به نشانی WWW.LECO.IR   مراجعه نموده و یا با شماره 26323611-021 تماس حاصل نمایید.

خلاقیت

 

 

 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *