تشریح جانوری چیست؟

تشریح یا آناتومی شاخه‌ای از علوم زیستی است که به بررسی ساختار و شیوه ی  کار تن و بدن جانداران می‌پردازد. در تعریفی دیگر می توان گفت: شناسایی قسمت‌های مختلف بدن و ارتباط ساختمانی آن‌ها با همدیگر می‌باشد.

زیر شاخه‌های آن تشریح جانوری و تشریح گیاهی می‌باشد.

 

اهمیت تشریح جانوری

علم تشریح جزء مهم و ضروری ای از علوم پایه پزشکی و دامپزشکی است. تشریح خود دارای دو جزء ماکروسکوپی و میکروسکوپی یا بافت‌شناسی است .

تشریح ماکروسکوپی تحت عنوان کالبدشناسی است و همان‌طور که از نامش بر می‌آید به تشریح بدن انسان و سایر جانداران در سطح ماکرو به معنی بزرگ می‌پردازد.

تشریح میکروسکوپی به تشریح بدن انسان و سایر موجودات در سطح میکرو به معنی کوچک می‌پردازد و در علم پزشکی تحت عنوان بافت‌شناسی شناخته می‌شود.

تاریخچه تشریح 

تاریخچه تشریح و آناتومی به لحاظ پستی و بلندی‌های شناخت ارگان‌های مختلف بدن (از جهت مخالفت مردم با تشریح) از سایر علوم متمایز می‌شود. همچنین روند پیشرفت این علم از گذشته که با پاره‌پاره کردن اجساد همراه بود، امروزه به‌طور چشمگیری با کمک ابزارهای رادیو لوژی و MRI, ultra sound و… تغییر کرده‌است.

تقسیم بندی تشریح

نوعی از  تقسیم‌بندی بر اساس عناصر تشریحی می‌باشد که به زبان ساده، عناصر تشریحی را می‌توان شامل استخوان، مفصل، ماهیچه (عضله)، و احشا در نظر گرفت. بدین ترتیب کالبدشناسی به چهار بخش استخوان‌شناسی، مفصل‌شناسی، ماهیچه‌شناسی و احشاشناسی تقسیم می‌شود. مراد از احشا اعصاب مرکزی مغز و نخاع شوکی و اعصاب محیطی، قلب و رگ‌های خونی سرخرگ و سیاهرگ، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس و دستگاه ادراری و دستگاه لنفاوی می‌باشند.

اهمیت تشریح جانوری برای دانش آموزان

اگرچه مي دانیم که بازی های رایانه اي از جذابیت بالایی در میان نوجوانان و دانش آموزان برخوردار است،  اما دانش آموزان به تفریحات آموزشی و انگیزه نیاز دارند و این باور که آزمایشهای علمی در دنیای واقعی برای آنان جذابیت کمتر دارند، نادرست است. برای دانش آموزان فعالیتهای عملی در دنیای واقعی ميتواند به مراتب جذاب تر و لذت بخش تر باشد، به شرط آنکه برنامة مناسبی برای آزمایشگاه طراحی شود و همة آنان را درگیر کار عملی و یادگیری کند. دانش آموزان با این کار به جای حفظ طوطی وار مطالب، آنها را به صورت عینی مشاهده مي کنند و با درگیر کردن همة حواس پنجگانة خود و بیداری حس کاوشگری در خود، سعی ميکنند با تعامل با همگروهی ها و با موشکافی مطالب را یاد بگیرند که طبعا منجر به درک عمیق تر و ماندگاری بیشتر آموخته های ذهنی به نحو مؤثرتر خواهد شد(سالاری).

 

لکوایران نیز با بهره گیری از به روزترین منابع موجود در علم تشریح و به کارگیری مجرب ترین اساتید و مربیان در این حوزه  مدت هاست به برگزاری کلاس های تشریح در قالب رشته ای جذاب و هیجان انگیز به نام “لکوبیو” کرده است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام در کلاس های تشریح جانوری(لکوبیو) به سایت لکو به نشانی Leco.ir  مراجعه و یا با شماره 26323611-021 تماس حاصل نمایید.

 

تشریح جانوری

تشریح جانوری 1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *