•شطرنج به عناوینی مانند «بازی شاهان»معروف است که توجه انبوهی از بازیکنان را برای قرنها به خودش جذب کرده است ما در این مقاله میخواهیم در مورد یکی از مهره های جذاب و در عین حال پیچیده شطرنج توضیحاتی را ارائه دهیم.
•اسب یکی از مهرههای شطرنج است. هر یک از بازیکنان دو اسب دارد که بین رخ و فیل قرار میگیرند. بر اساس علائم اختصاری بازی شطرنج اسب بازیکن سفید در خانههای b1 و g1 و اسبهای بازیکن سیاه در خانههای b8 و g8 قرار دارند.
•یک اسب شطرنج دارای 3 امتیاز است که ارزش نسبی آن را با فیل یکسان میکند.
•اسب در وسط صفحه شطرنج میتواند ۸ خانه را کنترل کند بهترین مهره برای چنگال هست و به خاطر آنکه به راحتی از روی دیگر مهرهها میتواند بپرد و چنگال بزند. این توانایی باعث میشود تا در پوزیسیونهای بسته بسیار مؤثرتر باشد برخلاف فیل که در پوزیسیونهای باز قویتر است. نوع حرکت اسب یکی از قدیمیترین شیوههای حرکت مهرهها است که از سده هفتم میلادی تاکنون تغییری نکردهاست.
*چنگال: یعنی میتواند به طور همزمان چند مهره را مورد هدف قرار دهد(که یکی از آنها را با یک حرکت میتواند بزند)
•سبک حرکت اسب به این گونه است که یک مربع به صورت عمودی و بیش از دو مربع به صورت افقی یا بالا یا پایین دو مربع به صورت عمودی و بیش از یک مربع به صورت افقی حرکت میکند. این حرکت را میتوان به صورت «Lشکل» به یاد آورد، زیرا شبیه یک L بزرگ است.
•نام این مهره از زمان چاتورانگا، قدیمیترین سبک شناختهشده شطرنج، تغییر نکردهاست. با ورود این بازی به ایران نیز نام اسپ یا اسب را بر آن نهادند و با معرفی شطرنج به سایر کشورها هم عموماً از واژههایی به معنای اسب استفاده میشود. اما در بخشهای از اروپا واژههایی به معنی شوالیه (که سوار بر اسب است) کاربرد دارد مانند knight در انگلیسی و cavalier در فرانسوی. شکل این مهره هم معمولاً به صورت سر اسب است.
•در روش مدرن نوشتن حرکات بازی شطرنج معمولاً از حرف Nحرف دوم Knight نام انگلیسی مهره. حرف K برای شاه(King) استفاده میشود. در روش سنتی بیشتر از حرف C حرف اول cavalier نام فرانسوی مهره استفاده میشد.
•جای قرارگیری اسب هم در ارزیابی میزان قدرت آن اهمیت دارد؛ وقتی که در عرض چهارم قرار دارد قدرت آن تقریباً برابر با فیل است اما وقتی در عرض پنجم باشد معمولاً از فیل قویتر است و اگر در عرض ششم باشد بیشک بر فیل برتری دارد. البته محل قرارگیری اسب در صورتی اهمیت دارد که مشارکت فعالی در بازی داشته باشد وگرنه اسبی که در عرض ششم باشد ولی هیچ کار مفیدی انجام ندهد اهمیت خاصی ندارد.
•اگرچه هر بازی شطرنج متفاوت است، اما چند اصل اساسی وجود دارد که می تواند استراتژی شما را در زمینه بازی با اسب و نحوه روبرو شدن با آن بهبود بخشد:
•مرکز تخته را اشغال کنید:
بر خلاف فیلها یا رخها که میتوانند در یک نوبت به طرف مقابل تخته حرکت کنند اسبها دامنه محدودی از حرکات ممکن را دارند و فقط میتوانند در هر زمان سه فضا را جابهجا کنند. بنابراین، اسبها زمانی بیشترین تأثیر را دارند که مرکز تخته را اشغال کنند، زیرا موقعیت مرکزی تعداد حرکات ممکنی را که یک شوالیه میتواند انجام دهد .به حداکثر میرساند. شوالیه ای که در لبه تخته قرار میگیرد فقط میتواند به سه یا چهار مربع حمله کند، در حالی که یک شوالیه در مرکز میتواند به هشت مربع حمله کند. یک شوالیه در گوشه فقط دو حرکت ممکن دارد.
•به دنبال پایگاه ها باشید:
اسب در مرکز تخته بیشترین تأثیر را دارند، اما در اینجا نیز بیشترین آسیب را برای حمله از مهرههای حریف دارند. این موضوع که به دنبال مناطقی از تخته به سمت مرکز باشید که به راحتی توسط پیاده های حریف مورد حمله قرار نگیرند بسیار مفید است. این میدانهای مرکزی قدرتمند که فوراً توسط قطعات دشمن تهدید نمیشوند، به عنوان “پایگاه” شناخته میشوند. سوراخهای ساختار پیاده حریف شما اغلب پایگاههای شوالیه عالی را فراهم میکنند. اشغال یک پایگاه قوی همچنین میتواند پیشرفت حریف شما را محدود کند و به یک جزء کلیدی در حمله نهایی به پادشاه تبدیل شود.
•اسبهای خود را زودتر گسترش دهید:
بسیاری از شطرنج بازان دوست دارند اسب های خود را در اوایل بازی گسترش دهند. در واقع، اسبها تنها قطعه ای در بازی هستند که میتوانند قبل از پیادههای خود گسترش داده شوند. حرکت اسب سفید میتواند اولین حرکت بازی باشد. توسعه زودهنگام اسب میتواند به شما کمک کند تا هر چه سریعتر مرکز صفحه را تحت حرکات استراتژیک خود کنترل کنید. حرکات اسب معمولاً قبل از حرکت ملکه یا رخ انجام میشود. اسبی که به سرعت گسترش یافته است به شما این امکان را میدهد در اوایل بازی قلعه بروید، زیرا طبق قوانین شطرنج، اسب و فیل باید قبل از قلعه رفتن شاه به سمت خاصی گسترش داده شوندکه مسیر برای قلعه رفتن باز شود.
•مراقب تلهها باشید:
از آنجایی که اسبها با تعداد ثابتی از حرکات محدود میشوند، به ویژه در برابر تلهها آسیب پذیر هستند. اگر یک اسب روی یک مربع سفید باشد، حرکت بعدی او باید به سمت یک مربع سیاه باشد. در آن سناریو، یک اسب بهویژه در برابر فیلهایی با مربعهای تیره حساس است که تعداد مربعهایی را که یک اسب میتواند اشغال کند،تحت پوشش قرار دهد، که میتواند منجر به غافلگیری اسب پس از چند حرکت پیاده بعدی شود.
•از چنگالها استفاده کنید:
نوع حرکت منحصربهفرد اسب باعث میشود که این مهره برای اجرای چنگال مجهز باشند،زمانی اتفاق میافتد که قطعه شما به دو مهره حریف به طور همزمان حمله کند. به عنوان مثال، اگر شما در حال کنترل یک اسب سیاه هستید، میتوانید به طور همزمان به پادشاه سفید و ملکه حمله کنید.
•اسب به دو دلیل اساسی منحصر به فرد میباشد:
1) تنها قطعهای است که میتواند از روی قطعه دیگری بپرد 2) هر بار که حرکت میکند از یک مربع روشن به یک مربع تاریک یا برعکس انجام میشود
•اسب یک سوار سبک (مانند یک فیل) در نظر گرفته میشود و ارزش آن سه امتیاز است. این به طور قابل توجهی از یک پیاده (که 1 امتیاز ارزش دارد)و به همان اندازه ارزش یک فیل (همچنین 3 امتیاز) دارد، اما ارزش آن از یک رخ (5 امتیاز) و یک وزیر (9 امتیاز) کمتر است.
•روش های دیگر برای بازی در برابر اسب:
•اسب یک مهره پیچیده برای بازی کردن است. میتواند با پرشها و چنگالهایش شما را غافلگیر کند. همچنین میتواند به طور همزمان از چندین خانه دفاع کند یا به آن حمله کند. وقتی حریف شما حتی تنها یک اسب روی تخته دارد باید مراقب و هوشیار باشید.
•یکی از راههای بازی در برابر اسب، محدود کردن تحرک آن است. تحرک تعداد خانههایی است که یک مهره میتواند به آن ها حرکت کند. اگر بتوانید جنبوجوش اسب را کاهش دهید، میتوانید فعالیت و کارایی او را کاهش دهید. میتوانید اسب را با استفاده از پیادهها یا مهرههای خود برای کنترل مربعهایی که اسب میتواند به آنها حمله کند، محدود کنید.
•راه دیگر بازی در برابر اسب ، تعویض آن با فیل است. تعویض.زمانی است که شما یک قطعه با همان ارزش را با مهره حریف خود معامله میکنید. گاهی اوقات، یک تعویض میتواند برای شما خوب باشد و گاهی اوقات بد. این بستگی به موقعیت و نوع مهرههای درگیر دارد.
•یکی دیگر از راههای بازی در برابر اسب به تله انداختن آن است. تله زمانی است که مهره حریف خود را در موقعیت بدی قرار میدهید که نمیتواند حرکت کند یا فرار کند. یک تله میتواند باعث شود حریف شما یک مهره یا زمان زیادی را از دست بدهد. شما میتوانید اسب را با استفاده از پیادهها یا هر کدام از مهرههای خود به دام بیاندازید تا خانههای فرار او را مسدود کنید.
•در اخر آنکه سعی کنید با استفاده از این مهره هم حمله و هم دفاع خود را تقویت کنید چرا که یکی از پیچیدهترین مهرههای بازی میباشد و برای برنامهریزی استراتژی خود با آن چه در حمله و چه در دفاع زمان زیادی صرف میشود با تمرین زیاد با این مهره و حل مسائل زیاد بازی خود را تقویت کنید.
بدون دیدگاه