واژه پژوهش یک کلمه فارسی، معادل واژه انگلیسی research است. در فرهنگ فارسی عمید پژوهش به معنای جست و جو کردن، تفحص کردن، تحقیق کردن، خواستن، بازخواستن، طلب کردن و جویا شدن است.

صاحب نظران، پژوهش علمی را به صورت های مختلفی بیان کرده اند که دو نمونه از تعاریف در زیر آورده شده است:

پژوهش علمی، بررسی نظام یافته، کنترل شده، تجربی و انتقادی در مورد پدیده های طبیعی است که روابط احتمالی بین این پدیده ها به وسیله نظریه و فرضیه هدایت می شود.

پژوهش علمی عبارت است از فرآیند جست و جوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین.

به طور معمول یک سوال یا مسئله آغازگر پژوهش است. بعد از طرح مسئله یا سوال است که پژوهشگر به پژوهش می پردازد.پژوهشگر براساس دانش و نظریه های موجود، در رشته ی خود و نیز با توجه به نتایج پژوهش های مشابه قبلی، به طرح فرضیه می پردازد.

روش پژوهش نشان می دهد که فرضیه چگونه آزموده شود و براساس آن اطلاعات یا داده های لازم چگونه جمع آوری شوند.

پس از جمع آوری داده های پژوهش و تجزیه و تحلیل آنها، اگر نتایج حاصل شده، درستی فرضیه را تایید کرد دو حالت پیش می آید:

1-اگر نتیجه جزئی باشد، می گویند یک واقعیت به اثبات رسیده است.

2-اگر نتیجه کلی باشد، می گویند یک قانون بدست آمده است.

پس از کشف چندین قانون در یک زمینه ی علمی، از ترکیب و ادغام آنها، قانون جامع تری بدست می آید که نظریه ی علمی نامیده می شود و هدف اساسی علم، نظریه است.

 

پژوهش دانش آموزی

به طور قطع اساس توسعه ی تفکر پژوهشی از مدارس آغاز می گردد. ایده ی آغاز پژوهش از دبستان و حتی پیش دبستان ایده ی خوبی به نظر میرسد، در صورتیکه نتیجه ی آن صرفا طراحی کتابه، جزوه و اقدامات مشابه آن نباشد.

در نظام آموزشي ما، پژوهش برون مدرسه‌اي تنها مختص دانش‌آموزان سال‌هاي پاياني دبستان و دوره ‌هاي راهنمايي تحصيلي و دبيرستان نيست، بلكه مخصوص سال‌هاي اول، دوم و سوم دبستان نيز هست. در واقع براي دانش‌آموزان كلاس اول ابتدايي هم كه هنوز الفبای فارسي را ياد نگرفته‌اند به هريك از درس‌ها نمره پژوهش اختصاص مي‌يابد.

منظور از پژوهش دانش‌آموزي تنها انجام تحقيق به صورت مكتوب و نوشتاري نيست. تحقيق در دوره ‌هاي ابتدايي و راهنمايي تحصيلي و در درس‌هاي متفاوت و براساس شرايط اقتضائات، خواسته ‌ها، امكانات و توانمندي‌هاي دانش‌آموزان و نيز هنرمندي و شناخت معلمان از موضوع و گستره‌ي پژوهش، مي‌تواند به يكي از شيوه‌ ها و در ارتباط با هر موضوعي كه به دانش‌آموز و يا گروهي از دانش‌آموزان داده مي‌شود، انجام پذيرد و ارائه شود. در همه موارد حجم پژوهش بايد بسياركم  و در حد ويژگي‌هاي سني و روان‌شناختي فراگيرندگان باشد.

هر فعالیتی در مدرسه، که نام پژوهش بر آن نهاده می شود باید بر تفکر پژوهشی مبتنی باشد و جریان اندیشه ورزی در ان دیده شود وگرنه مطابق معمول گرفتار جریان های کلیشه ای و تک بعدی آموزشی خواهیم شد که با رنگ ولعاب پژوهش معرفی می گردند.

 

هدف پژوهش دانش آموزی

آن چه باید هدف پژوهش های دانش آموزی قرار گیرد، استفاده از پژوهش و در واقع روش علمی، به عنوان یک روش تفکر و حل مسئله می باشد. تفکر پژوهشی را می توان “کاربست مراحل روش علمی در مسائل زندگی” تعریف کرد.

روش علمی، امکان اندیشیدن منظم، منطقی و هدفمند فراهم آورده که به نوعی در مقابل روش های احساسی و هیجانی قرار می گیرد.

 

رشته لکوپد(پژوهش دانش آموزی)

باتوجه به موارد بیان شده و لزوم توجه هر چه بیشتر به پژوهش دانش آموزی و تقویت آن در بین دانش آموزان، لکوایران در راستای اهداف پژوهش محور دانش آموزی خود، سالهاست که به برگزاری دوره ی اموزشی پژوهشی تحت عنوان رشته ی جذاب “لکوپد” می پردازد که در آن دانش آموزان می توانند سازه های خلاق و پژوهشی خود را به نمایش گذاشته و با در اختیار داشتن مربیان مجرب و متعهد به سطوح بالای پژوهشی دست یابند.

لکوپد(پژوهش دانش آموزی)

جهت ثبت نام در رشته لکوپد می توانید به سایت لکو به نشانی www.leco.ir  مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 26323611 -021 تماس حاصل نمایید.

 

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *